3 vinkkiä suosittelumarkkinoinnista matkailuyritykselle/-alueelle

Etusivu / 3 vinkkiä suosittelumarkkinoinnista matkailuyritykselle/-alueelle

3 vinkkiä suosittelumarkkinoinnista matkailuyritykselle/-alueelle

Matkailijat tukeutuvat yhä enenevissä määrin  päätöksenteossaan toisten matkailijoiden arvioihin ja kokemuksiin kohteesta tai palvelusta, puhutaan suosittelumarkkinoinnista. Kun matkailijoiden tahdotaan jakavan kokemuksia kuvina ja videoina, kuulee usein pohdittavan, että ”nyt pitää ottaa se suosittelumarkkinointi käyttöön”. Meneekö se niin? Että päätetään vain ottaa suosittelumarkkinointi käyttöön? Ei se ihan mene, ainakaan useimmissa tapauksissa. Mutta ymmärrys siitä, että matkailijoiden antama palaute kiinnostaa, on jo hyvä askel. Alla 3 simppeliä vinkkiä eli tuo ilmi aihetunnisteet, anna kunnia kuvaajalle ja tuota itse mielenkiintoisia kuvia toiminnastasi.

Huomioi ainakin nämä 3 asiaa suosittelumarkkinointiin liittyen

  1. Ohjaa matkailijaa
    Tarkista ylläpitämiesi sosiaalisen median kanavien kuvaukset. Ohjeistatko selkeästi matkailijaa mitä tunnistetta hän voi käyttää jakaessaan kuvia sosiaalisessa mediassa palveluista / matkailualueestasi? Jos sinulla ei ole tunnisteita esillä, lisää se/ne profiilikuvaukseen heti. Matkailijalle on helpompaa jakaa kuvia ja käyttää oikeita aihetunnisteita, kun ne ovat selkeästi esillä.  Käytä myös itse aihetunnisteita!
    Esimerkkinä Instagram-profiili.
  2. Anna kunnia kuvan jakaneelle henkilölle
    Jakaessasi / repostatessasi kuvia, muista aina antaa kunnia kuvaajalle! Mieti myös – voisitko palkita jotenkin lojaalimpia seuraajiasi?
  3. Tuota itse mielenkiintoisia kuvia ja videoita toiminnastasi
    Ole itse aktiivinen > herätä itse positiivisia fiiliksiä yrityksesi palveluista ja tuotteista sekä matkailualueestasi julkaisemalla mielenkiintoisia kuvia/videoita. Pohdi nimenomaan matkailijan näkökulmaa, mikä häntä voisi kiinnosta? Jos et itse pysty tuottamaan sisältöä, miten olisi jonkinlainen yhteistyö? Matkailumarkkinoinnissa kuvilla ja videomateriaalilla on suuri rooli!Jos kohta 1. ei ole vielä kunnossa, muokkaahan profiilikuvauksesi pikimmiten!

Anne on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija osa-alueinaan markkinoinnin ja viestinnän strategian suunnittelu, verkkosivuston sisältöjen kehittäminen, sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi, projektinhallinta ja markkinointikampanjoiden suunnittelu sekä tekninen toteutus.

Kommentoi artikkelia