Digitaalisen matkailumarkkinoinnin trendit 2018

Etusivu / Digitaalisen matkailumarkkinoinnin trendit 2018

Digitaalisen matkailumarkkinoinnin trendit 2018

digitaalinen markkinoinri_tietokone, puhelin ja tilastoja

Digivuosi 2017 alkaa olla lopussa ja vuoteen mahtui useita kekseliäitä markkinoinnin toteutuksia. Erityisesti päätään mediassakin nosti matkailumarkkinointi ja kotimaan matkailun kehittyminen ja kasvu.

Matkailumarkkinointi on nostanut päätään myös mediassa loppuvuona erilaisten kampanjoiden tai viraali-ilmiöiden kautta. Toimivana esimerkkinä Finavian asiakaskokemuksen kehittämisen kampanja #lifeinhel tavoitti n. 2,2 miljardia ihmistä ja toi Helsinki Airportin Youtube-tilille 10 miljoonaa katselua. Kampanjassa kiinalainen TV-tähti Ryan asui Helsinki-Vantaan lentokentällä kuukauden ja testasi täällä palveluiden toimivuutta, hänen palautettaan hyödynnettiin asiakaskokemuksen parantamisessa. Loppuvuonna myös Lapin matkailu nosti jälleen päätään kun intialainen pariskunta tuli häämatkalle Suomen Lappiin. Intialainen kriketin megatähti Virat Kohli ja tämän vaimo  Anushka Sharman poseraavat kuvassa, jonka Instagram tykkääjät kasvoivat 3miljoonaan.

(Lisää aiheesta: kauppalehdessä – koko Intia löysi Suomen ja #LifeInHel).

Helsinki Airport Instagram: #lifeinhel-kampanja. Ryan Zhu
#lifeinhel-kampanja. Ryan Zhu Helsinki Airport Instagram-tili

 

Anushka Sharma Instagram kuva matkailu lapissa
Anushka Sharma Instagram

 

Pikaopit matkailumarkkinoinnista vuonna 2017

Matkailun suunnittelu aloitetaan verkosta, verkko on tänä päivänä sinun lähin matkatoimisto, joka kulkee aina mukana. Edellisten kahden (näitä kyllä riittäisi) esimerkin pohjalta voidaan sanoa, että suosittelumarkkinoinnin aktivointi korostuu entisestään ja sillä on suuri vaikutus matkailuun. Some on edelleen valtavassa roolissa matkailukohteita markkinoitaessa sekä kiinnostavan sisällön  jakamisessa. Tärkeää on siis edelleen tuottaa sisältöjä ja tuoda oman alueen aihetunnisteet esiin myös offline ja hyödyntää asiakkaiden tuottama sisältö.

Video, AR ja VR nostivat päätään vahvasti jo vuonna 2017, seuraava kysymys onkin kuinka näitä tekniikoita voisi vielä vahvemmin hyödyntää esimerkiksi matkailukohteen markkinoinnissa. Pelillistäminen otetaan vahvemmin mukaan markkinointiin ja käyttäjäkokemus muotoutuu aivan toisenlaiseksi. Tutustu alla olevaan infograafiin ja poimi vuoden 2018 digitaalisen markkinoinnin trendit omaan käytäntöösi.

 

 

digitaalisen markkinoinnin trenit 2018 infograafi flowhouse matkailu

digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 infograafi
Infograafit: Eveliina Saarimaa @FlowHouse

 

salla laajavaara flowhouse

Salla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.

Kommentoi artikkelia