Uutta Instagramissa – live-videot, tarinoiden mainokset ja kuva-albumi

Etusivu / Uutta Instagramissa – live-videot, tarinoiden mainokset ja kuva-albumi

Uutta Instagramissa – live-videot, tarinoiden mainokset ja kuva-albumi

puhelin some apps instagram

Instagram on uudistunut viime vuosien aikana säännöllisesti. Viimeksi tulleita uudistuksia ovat tarinat, mainostaminen ja yrityssivu. Nyt Instagram on jälleen tullut askeleen eteenpäin monipuolisena kuva- ja videopalveluna. Uusimpia toimintoja ovat live-video, kuva-albumit ja mainostaminen sekä kävijätiedot tarinoissa. Mahdollista on myös live-videoiden tallentaminen.

Instagram live

Videot ovat tätä päivää ja ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa niiden parissa. Aiemmin Instagram uudisti videoiden pituutta  sekä toi elokuussa 2016 Snapchatin kaltaiset ”storyt” eli tarinat käyttäjilleen. Loppuvuodesta 2016 mukaan tuli Periscopen tutuksi tekemät live-videot. Live-videoita on nähty myös Instagramin omistajalla Facebookilla jo jonkun aikaa. Kuinka tämä live-video sitten toimiikaan?

Kuinka kuvaan live-videon Instagramissa?

Kun olet kirjautuneena Instagram-tiliisi, toimi seuraavasti:

    1. Napauta näytön kameran kuvaa oikeasta ylälaidasta tai pyyhkäise oikealle aloittaaksesi live-video
    2. Napauta näytön alaosassa näkyvää live-painiketta ja aloittaaksesi lähetyksen paina ”Aloita live-video”. Voit vaihtaa kameraa oikealta ”Aloita live-video” -painikkeen vierestä

instagram live video ohje

Seuraajasi saavat ilmoituksen aina kun siirryt live-tilaan sekä ylläpitäjänä näet, ketkä liittyvät seuraamaan ”suoraa lähetystäsi”. Seuraajat voivat lähettää kommentteja, jotka näet ruudullasi. Samoin tykkäämistään voi ilmaista sydämillä, jotka tulevat esiin näyttöä näpäyttämällä. Toisin kuin Facebookissa, Instagramin live-video katoaa lähetyksen päätyttyä.

Aloitettuasi live-lähetyksen näet katsojien määrän näytön oikeassa yläkulmassa ja kommentit alhaalla.

Live-videon tallennus

Instagrami live-videoissa on nyt myös käytössä videon tallentamismahdollisuus omaan puhelimeen. Eli toimii käytännössä samoin kuin vaikka Snapchatin My Storyn tallennus. Ero Snapchattiin on se, että muut eivät näe tarinaasi enää sen päätyttyä, Snapchatissä tarinat poistuu 24 tuntia julkaisemisesta. Aikaisemmin siis live-video on hävinnyt lähetyksen jälkeen, nyt voit itse hyvödyntää live-videotasi myöhemmin kun tallennat sen. Esimerkiksi jos olet pitänyt live-videon välityksellä koulutusta voit poimia ja editoida parhaista paloista uuden videon (60 sek.), jonka julkaiset myöhemmin Instagramissa tai muussa kanavassa.

Kun live-videosi päättyy paina oikean ylälaidan ”nuoli” -painiketta (save) ja video latautuu puhelimeesi. Video tallentuu kuitenkin ilman osallistujien toimintoja, eli videon mukana ei tule kommentteja, tykkäyksiä tai katsojamääriä. Kun olet ladannut videon, valitse valmis ja video on puhelimesi muistissa. Jos ominaisuus ei vielä sinulla näy, niin kokeile päivittää sovelluksesi. (*teksti lisätty 21.3.2017)

Huom! Muista myös, että live-videossa voit suodattaa avainsanoja (sopimattomia) pois. Eli jos et tahdo joidenkin sanojen tai kommenttien näkyvän, saat ne rajattua asetuksien kautta. Yleensä pois näkyvistä rajataan sopimattomiksi havaittuja sanoja ja lauseita.

Kävijätiedot tarinoissa

Kuten aiemmin on todettu, videot ovat toimiva someviestinnän väline. Myös Instagram tarinat sitouttavat seuraajia ja tarinoiden kautta myös yritysten seuraaminen on koettu mielekkääksi. Instagramin uudistaessa palveluitaan, kehittyy myös yrityksille suunnatut toiminnallisuudet, kuten mainostaminen ja kävijäseuranta.

Instagramin tarinoissa voit pian nähdä myös kävijätiedot. Tämä tarkoittaa sitä, että jos sinulla on käytössäsi yritysprofiili niin pääset tarkastelemaan seuraajiasi – hieman kuten Facebookissa. Näet kattavuuden, näyttökerrat, vastaukset ja poistumiset jokaisen tarinan kohdalla. Tämän avulla voit helpommin tarkastella millaiset tarinat sitouttavat omaa kohderyhmääsi.

Mainostaminen Instagram tarinoissa

Aikaisemmin tarinoihin lisättävät koko näytön mainokset olivat vain isojen organisaatioiden testikäytössä. Nyt yritykset voivat kohdentaa tarinoidensa mainokset rajatulle kohderyhmälle kiinnostuksen kohteiden mukaan. Esimerkiksi AirBnB on hyödyntänyt tarina ominaisuutta mainoksissaan. Alla videossa AirBnb:n esimerkki tarinassa olevasta mainoksesta.

Mainokset ovat tarinoiden kaltaisia kuvia (5 sekuntia) tai videoita (15 sekuntia) ja ne näkyvät tarinoiden välissä, jolloin mainos ei vaikuta käyttäjäkokemukseen. Mainoksia näytetään käyttäjille sen perusteella mistä he ovat aiemmin tykänneet ja ketä he seuraavat. Tällä hetkellä mainoksien hinnoittelu perustuu näyttökertoihin, koska mainokseen ei saa mukaan linkitystä muihin kanaviin.

Mainostaminen tarinoissa saapuu käyttöön lähiviikkojen aikana. Minusta kiinnostava uudistus mainostajan näkökulmasta. Luo taas positiivisen haasteen mainostajalle mitä kaikkea kyseisellä mainosmuodolla voikaan tehdä. Oikealle kohderyhmälle suunnatulla sisällöllä saa varmasti näkyvyyttä ilman, että katsoja kokee olevansa ”mainoksen uhri”. [Vinkkejä Instagram-mainostamiseen voit katsoa täältä].

Miten luon Instagram kuva-albumin?

Nyt voit yksittäisen kuvan sijaan julkaista kuva-albumin, joka on usean kuvan tai videon kollaasi. Voit lisätä enintään 10 kuvaa tai videota sekä määritellä näiden järjestyksen. Kuva-albumi toimii sivuttaissuunnassa, ”pyyhkäisemällä”.

  1. Valitse kuvat puhelimesi kuvagalleriasta. Aloita + painikkeesta. (samoin kuin normaalisti yhtä kuvaa lisätessäsi)
  2. Valitse oikealta albumin kuvake (ensimmäinen kuva alla)
  3. Luo albumi valitsemistasi kuvista. Valitut kuvat on merkitty sinisellä ympyrällä ja esiintymisjärjestys näkyy numeroin.instagram kuva albumin luonti

Ennen kuva-albumin julkaisua, voit muokata jokaista kuvaa ja lisätä niihin esimerkiksi kuva-filttereitä. Valmis albumi näyttää normaalilta julkaisulta, mutta kuvan alla on pisteitä (……), jolloin tiedät sen olevan albumi. (toinen kuva yllä)

Instagram kuva-albumin käyttömahdollisuudet

Instagram kuva-albumeita voi käyttää monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Voit lisätä yksinkertaisuudessaan esimerkiksi tapahtumasi kuvat yhteen albumiin tai laatia esimerkiksi reseptin / ohjeistuksen, jossa on vuorotellen kuvaa ja tekstiä. Tämä vaatii toki hieman suunnittelua, mutta mikäs sen hauskempaa!

instagram kuva-albumi digitaalinen markkinointi

Mitä mieltä kuva-albumista? Minusta tämä on hyvä uudistus ja näen lisäarvon juurikin siinä, että se antaa mahdollisuuden luovalle suunnittelulle. Sisällöntuottajille tuleekin mukava haaste, kuinka saada parhaat puolet irti tästä palvelusta tai kuinka hyödyntää tämä uudistus parhaiten juuri omien seuraajien näkökulmista. Olenkin törmännyt jo hienoihin kollaaseihin, joissa on yksi kuva saatu hienosti mahdutettua useampaan ruutuun. Mieleeni tulee väistämättä Facebookin Canvas -mainos, jossa kuvakarusellia ja kuvia pystyy hyödyntämään moniin käyttötarkoituksiin. Luovuus valloilleen ja merkatkaahan uusissa albumi-ideoissa @flowhouse kuviin, olisi kiva nähdä mitä keksitte! 🙂

Instagramin hyödyntämistä erityisesti suosittelumarkkinoinnissa käsitellään lisää valmennuksissamme; mm. Suosittelumarkkinointi matkailualalla -valmennuksessa 28.3. 2017. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >>

Salla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.

Kommentoi artikkelia