Matkailun kasvuyrityksen näkökulmia digitaalisuudesta – Camp Land

Etusivu / Matkailun kasvuyrityksen näkökulmia digitaalisuudesta – Camp Land

Matkailun kasvuyrityksen näkökulmia digitaalisuudesta – Camp Land

Tiistaina 16.5. Rovaniemellä pidettiin ensimmäinen matkailualan yrityksille suunnatun kasvuohjelman, Tulevaisuuden matkailu – Kasvupolun, toinen kiitoratapäivä. Päivissä kasvunnälkäiset yritykset pääsevät verkostoitumaan kanssayrittäjien kanssa ja saavat konkreettista apua kasvusuunnitelmiensa toteuttamiseen.  Saimme olla mukana päivässä mylläreinä ja ehtihän Miikka myös tuomaroimaan. Mylläri on kasvun asiantuntija ja mukana Kasvu Open Kiitoratapäivissä haastamassa, auttamassa, kyseenalaistamassa, antamassa uusia näkökulmia sekä tarjoamassa ratkaisuvaihtoehtoja mukana olevien yritysten kasvusuunnitelmiin.  Päivän aikana saimme tutustua useisiin mielenkiintoisiin yrityksiin ja ideoihin ja ennen kaikkea – ihmisiin näiden takana!

Sparrauksissa tuli selkeästi esiin, että kasvusuunnitelmien onnistumisessa on aina takana digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen. Oli kyse sitten markkinoinnista ja myynnistä, toiminnan organisoinnista tai fyysisen ja digitaalisen maailman elementtien yhdistämisestä elämystuotteeseen. Myllärit mylläsivät ja sparrasivat, kunnes iltapäivällä oli tuomariston aika tehdä lopullinen valinta. Kasvuhakuisimmaksi yrityksesi ehdokkaiden joukosta valikoitui elämyksellisyyteen ja kokemuksellisuuteen ratkaisuja tarjoava Camp Land Jyväskylästä!

Kuva: Camp Land.

Yrityksen omistajat Janne ja Markus aloittivat liiketoiminnan halusta tuoda uusi elämysmatkailutyyli Suomeen ja alkoivat valmistaa Glamping-telttoja suomalaisiin olosuhteisiin. Glamping (glamorous camping) eli luksustelttailu on maailmalla kasvava trendi, joka mahdollistaa luontokokemuksesta nauttimisen myös heille, jotka eivät koe perinteisessä teltassa yöpymistä omakseen. Idea sai alkunsa noin 1,5 vuotta sitten. Meitähän luonnollisesti kiinnostaa mitä Janne ja Markus näkevät digitaaliset palvelut ja sosiaalisen median yrityksen toiminnassa, joten kysäisimme heiltä mietteitä ja vinkkejä myös toisille kasvaville yrityksille.

Camp Land – Janne Tyynismaan ajatuksia digitaalisuudesta

Tänä päivänä digitaalisuus näyttelee erittäin suurta roolia lähes kaikessa tekemisessä. Alkuvaiheessa suurimmat hyödyt saimme tiedon hankinnassa ja erilaisten verkostojen rakentamisessa. Taloushallinto meillä on myös täysin sähköinen ja on hyvä, että tilannetta voi seurata reaaliaikaisesti. Sosiaalisen median kanavista esimerkiksi Facebook on toiminut meillä eräänlaisena osa-alueena tuotekehitystä. Omien sähköisten kanavien avaaminen ja sisältöjen tuottaminen on nopea tapa hakea palautetta tuotteen ja konseptin kiinnostavuudesta. Sähköinen markkinointi on samanaikaisesti todella helppoa ja todella vaikeaa. Uutisia on nopea postata ja niille saa aina pari tykkäystä, ainakin vähintään omat kaverit tykkää. Myös sisällöntuottaminen on erittäin keskeisessä roolissa, kaikkien sähköisten kanavien tulisi kertoa samaa tarinaa. Sitten kun asiaa aletaan tarkemmin miettiä ja mennään kohti kohdennetumpaa markkinointia ja pyritään tavoittamaan oikeat asiakkaat, niin asia ei enää olekaan yhtä helppoa. Tulevaisuuden haasteena meillä onkin – kuten monella muullakin – entistä kohdennetumman markkinoinnin sekä potentiaalisten asiakkaiden aktiivinen tavoittaminen luotettavan markkinointikumppanin kanssa.
 
Vinkkimme aloitteleville yrityksille on se, että sähköinen liiketoiminta kannattaa tehdä alusta lähtien hyvien osaavien kumppaneiden kanssa. Huonosti toteutettu kokonaisuus harmittaa siinä vaiheessa kun yritys kasvaa ja sähköiset toiminnot sekä markkinointi tulevat tärkeämmäksi.

Kuva: Camp Land.
Kiitokset Camp Landille ajatuksista ja menestystä kasvuun!

Anne Kaakkuriniemi on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija. Tekemiselle lähtökohtana on asiakkaan tarpeiden tunnistaminen ja liiketoiminnan edistäminen erilaisilla digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla kuten markkinoinnin ja viestinnän strategian suunnittelu, verkkosivuston sisältöjen kehittäminen, sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi, ja markkinointikampanjoiden suunnittelu sekä tekninen toteutus.

PS.  Matkailu on kasvava toimiala ja oli kunnia olla  auttamassa tulevaisuuden kasvun tekijöitä, kiitos myös Polkupoint, Lapland DrivingRoll Outdoors, Houseboat, HimosLomat, AuroraXplorer, Suisto Data Solutions, Doerz Co, Local Foodie/Where’s the Food?, Amazing City, Mäntän Klubi ja Tundrea.

Kommentoi artikkelia