Millaisia kuvia otan sosiaaliseen mediaan?

Etusivu / Millaisia kuvia otan sosiaaliseen mediaan?

Millaisia kuvia otan sosiaaliseen mediaan?

Kohtaako viesti ja kuva? Kuinka haasteellista on todellisuudessa löytää sopivia valokuvia some-sisältöihin? Onko aina kallein mainoskuva paras vaihtoehto vai iskeekö autenttisuus? Tässä pieni pahkinä purtavaksi. Kuvien on vastattava siihen viestiin ja mielikuvaan, jota tahdotaan luoda, sisällöllä on tavoite, ja sama tavoite pätee kuvasisältöihin. Kuva sosiaalisessa mediassa ei ole irrallinen muusta tekemisestä, vaan osa kokonaisuutta.

Kuvilla erottautuminen

Kuva jossa on arjen tekemistä ja hulluutta, on yksi parhaita erottautumistekijöitä. Jos kyseessä ei ole miljoonien brändi vaan pieni yritys, joka ottaa itse kuvansa, mahdollisesti jopa kiireessä. Tällaisen yrityksen parhaimpia kuvaajia ovat työntekijät eli he, jotka ovat kiinni työpaikan arjessa. Kaikki asiakkaat, eivät ajattele onko kohde kultaisessa leikkauksessa tai valot juuri oikein asemoitu – ehkä valokuvaajaa etsittäessä eri asia :). Spontaanisti ladatut tilannekuvat ovat hyviä ja kertovat tarinaa yrityksestä. Tämän tukena voi myös olla paikoitellen harkitusti otetut, jopa puoliksi lavastetut kuvat ja videot, jotka kertovat vastausta oman asiakkaasi haasteeseen.

Sisällön merkitys

Törmäsin taannoin twitterissä videoon, jossa oli grillin putsaus ohje:” Näin putsaat grillin vaivattomasti”. Totesin, että: ”jes”, koska se on ajankohtaista parhaillaan. Kyseessä oli Osuuspankin ohjevideo. Minusta mielenkiintoisen tästä tekee se, että samoina aikoina he olivat julkaisseet kehittäneensä täysin digitaalisen vakuutuspalvelun, he silti tuottavat sisältöä, joka auttaa minua siinä hetkessä. Miksi tämä tähän väliin, miten se liittyy kuviin? Se liittyy siten, että kuvamaailma on osa suurempaa kokonaisuutta ja yksi tapa tehdä sisältömarkkinointia. Osuuspankki oli ajan tasalla ja tuotti asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa sisältöä oikeaan aikaan. Ja varsin selvää on, ettei tämä julkaisu ollut heille sattumaa. Toivon, että saitte kiinni ideasta – kuva ja videosisällöillä autetaan myös asiakasta.

Millainen kuva voi sisällöllisesti olla?

Muista nämä

Kuvat digitaalisessa markkinoinnissa

Monesti markkinoinnista puhuttaessa, saattaa ajatuksen olla ettei hienoja mainoskuvia omisteta. Työssäni huomaan, että mainoskuvat eivät aina ole se paras vaihtoehto – pienillä yrityksillä se monesti ei ole edes vaihtoehto.  Digitaalinen markkinointi on vahvasti asiakkaan sitouttamista sisällöillä heidän ostoprosessin eri vaiheet huomioiden. Kun mietimme itseämme ihmisenä – ja persoonana emme useinkaan tee ostoa heti mainoksen nähtyämme – erityisesti matkailupuolella. Tahdomme tietoa lisää yrityksestä; millainen yritys on, millaisia ovat sen tuotteet, kuka siellä työskentelee?  Tässäkin suhteessa kuvilla voidaan tuoda yritys ihmisläheisemmäksi. Jos mietit digitaalista markkinointia ja kuvamateriaalia ja koet, että ei ole sopivaa mainoskuvaa niin monesti on etu, että kuvia ylipäätään on. Markkinointinäkökulmasta on hyvä olla laadukkaita kuvia, mutta myös niitä arjen keskellä otettuja kuvia.

Salla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.

Kommentoi artikkelia