Onnistuneen some-kampanjan resepti

Etusivu / Onnistuneen some-kampanjan resepti

Onnistuneen some-kampanjan resepti

Sosiaalisen median markkinointi vaatii yrityksiltä jatkuvaa läsnäoloa. Kuuntelua, reagointia ja vuorovaikuttamista. Erilaiset kampanjat ovat erinomainen keino aktivoida nykyisiä seuraajia ja tarjota omalle yhteisölle mielekästä sisältöä. Kampanjoinnilla en hae sitä, että Facebook-sivulla järjestetään arvontoja muutaman kerran kuukaudessa vaan kokonaisuus on yrityksen sosiaalisen median strategiassa määriteltyjä tavoitteita tukevaa toimintaa.

Olen ollut toteuttamassa kymmeniä erilaisia kampanjakokonaisuuksia: On ollut pikakilpailuita, arvontoja, keskustelun aktivointia, äänestystä, kuvakilpailuja ja osallistamista. Millainen toteutus on ollut se onnistunein some-kampanja? Se, että kanavalle saadaan satoja tykkääjiä vai se, että erottuva idea on saanut aikaan sitoutumista ja keskustelua yhteisössä, levinnyt seuraajien suosittelemana heidän verkostoihinsa ja parhaimmillaan postiviinen pöhinä on saanut liikkeelle toimittajat ja palstatilaa paikallisessa mediassa? Erottuvan näkyvyyden lopputuloksena ne oikeat kohderyhmään kuuluvat tykkääjät löytävät Facebook-sivun seuraajiksi. Houkuttavalla sisällöllä tyrkyttämisen sijaan.

Facebook-markkinointi muuttaa jatkuvasti muotoaan, mutta uutisvirrassa leviävät edelleenkin ”tykkää (sivustamme), jaa kavereille ja osallistut arvontaan” –tyyppiset toteutukset (kampanjasäännöistä voit lukea lisää täältä). Kun arvot jotain, mikä ei ole suoraan sidottuna yrityksesi tarjontaan, saatat saada sivuillesi nipun seuraajia, jotka todellisuudessa eivät ole kiinnostuneita tuotteistasi.

Luo kampanjastasi ainutlaatuinen tarina

  1. Tavoitteet: Älä tuijota tykkääjämäärän kasvuun vaan siihen, kuinka voit luoda kampanjan aikana ja sen jälkeen houkuttelevaa ja erottuvaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin.
  2. Tarinallisuus: Luo tarina, joka kantaa pitkälle. Sellainen, jossa tarjontasi tulee esiin uudella ja innostavalla tavalla pelkän arvonnan sijaan. Toisaalta, jos some-sisältösi on jo timanttia, voit saada yksinkertaisellakin arvonnalla aikaan erinomaisia tuloksia 🙂
  3. Osallistaminen: Kohderyhmäsi ovat osa tarinaasi. Tarjoa heille mahdollisuutta osallistua ja vaikuttaa tarinasi muodostumiseen eri tavoilla. Kun saadaan aktivoitua oma kohderyhmä, sosiaalinen media tarjoaa välineitä suosittelumarkkinointiin.
  4. Ainutlaatuisuus: Tarjoa jotain mitä muualta ei saa! Tee palkinnostasi niin ainutlaatuinen, että se houkuttelee osallistujiksi ydinkohderyhmääsi – juuri heitä, joista haluat myös yhteisösi ja asiakasrekisterisi koostuvan.
  5. Analysoi kampanjan tuloksia ja kehitä: Some tarjoaa harvemmin pikavoittoja. Yksittäinen kampanja tuskin kasvattaa suoraan myyntiäsi yhden yön aikana. Mieti siis miten hyödynnät kampanjasta saatuja arvokkaita asiakastietoja ja yhteisöäsi jatkomarkkinoinnissasi.

Esimerkkeinä onnistuneista tarinoista toimivat viime syksynä toteutettu Eturivin Kunkku sekä aiemmin toteutetut Makujen Virittäjät -kampanja sekä Paahtimo Papun lanseerauskampanja, josta lisää täältä. Sosiaalisessa mediassa kruunattiin myös LYYn Design Puodin Vuoden Suunnittelija 2015. Kun kampanjan kaikki osa-alueet toimivat yhteen, saadaan tarinasta luotua kiinnostavaa sisältöä omiin kanaviin ja se herättää kiinnostusta seuraajiesi keskuudessa.

 

Sanna_Virtanen_FlowHouse

Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.

Kommentoi artikkelia