Jyväskylän kaupunginteatteri

Etusivu / Jyväskylän kaupunginteatteri

Eturivin Kunkku nauttii teatterielämyksensä kaikilla herkuilla

Eturivin_kunkku_FB_äänestys_2

 

Olemme toimineet Jyväskylän kaupunginteatterin markkinointikumppanina vuoden 2015 alusta. Kun suunnittelimme syksyllä ensi-iltansa saavan Jekyll & Hyde -musikaalin markkinointia, oli tavoitteet selkeät. Kampanja tulisi hyödyntämään sosiaalisen median parhaita puolia: teatterista kiinnostuneiden seuraajien osallistamista ja aktivointia uudella tavalla. Syntyi idea Eturivin Kunkusta. Eturivin Kunkulle tarjoutuu ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä teatteri uudessa valossa ja samalla Kunkku toimii katsojan äänenä tuottamiensa sisältöjen kautta.

Kahdessa vaiheessa toteutettava kampanjakokonaisuus käynnistyi elokuun alussa sopivien kunkkuehdokkaiden haulla. Eturivin Kunkku herätti kiinnostusta teatterin seuraajien keskuudessa ja hakemuksia saapui yhteensä 96 kappaletta. Kampanja sai erinomaisen näkyvyyden jo kisan startatessa kun paikallismedia uutisoi Eturivin Kunkusta ilman erillisiä tiedottamistoimenpiteitä.

Raadin valitsemat viisi kunkkuehdokasta saivat kutsun Jekyll & Hyde -musikaalin ennakkonäytökseen ja ehdokkaiden kirjoittamat näkemykset ja perustelut Eturivin Kunkun valinnalle julkaistiin kampanjasivulle. Seuraavassa vaiheessa ehdokkaiden joukosta valittiin Eturivin Kunkku kaikille avoimella äänestyksellä. Kahden viikon aikana he keräsivät huikean äänisaaliin: yhteensä 2 872 annettua ääntä.

Eturivin Kunkku -kamppis oli menestys!

”Yhteistyössä FlowHousen kanssa ideoitu ja toteutettu Eturivin Kunkku -kampanja ylitti kaikki odotuksemme. Yllätyimme hakemusten määrästä ja ennen kaikkea finaalivaiheen äänestysinnostuksesta. Lopputulemana saimme innostuneen Eturivin Kuningattaren, joka yleisön äänenä tuo lisäarvoa teatterin ilosanoman levittämisessä. Kampanjan suunnittelu ja toteutus FlowHousen kanssa toimi erinomaisesti. Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median ymmärrys yhdistettynä innovatiivisuuteen osoittautuivat FlowHousen osaajilla erinomaiseksi. Teatterin tarpeiden suodattaminen ideasta toimivaan toteutukseen syntyi strategisen pohdinnan ja kohderyhmien määrittelyn kautta. Maaliin osuttiin kertakaikkisen komeasti! #sydäntäsomeen – se on helppo allekirjoittaa!”
markkinointipäällikkö Jouni Huhtaniemi, Jyväskylän kaupunginteatteri

Eturivin_kunkku_infograafi_

Mitä saavutimme Eturivin Kunkku –kampanjalla?

•  Osallistava kampanja tarjosi mielenkiintoista ja erilaista sisältöä teatterin seuraajille ja kulttuurista nauttiville sekä toi samassa yhteydessä esiin syksyn ensi-illassa olleen Jekyll & Hyde -musikaalin.
• Kampanja keräsi hyvin näkyvyyttä viraalisti, sitä jaettiin eteenpäin yli sadan Facebook-käyttäjän toimesta.  Mainontaan käytettiin kampanjan hakuvaiheessa ainoastaan 120 €.
• Kampanjan aikana Facebook-päivitysten orgaaninen näkyvyys ja sitoutuneisuus kasvoivat (vrt.2014 vastaava ajankohta)
• Kampanja toi teatterille uusia  kohderyhmään kuuluvia Facebook-seuraajia sekä teatterista kiinnostuneita Eturiviläisiä.
• Myös paikallinen media kiinnostui Eturivin Kunkusta ja pääsipä voittaja myös radioon haastateltavaksi.

Mitä tästä opimme?

Facebook-kampanjointia voi toteuttaa eri tavoin, mutta suurin hyöty saadaan kampanjasta kun näkyyvyyttä rakennetaan sosiaalisen median kanavissa uudella ja positiivisella tavalla. Kuninkaallinen kohtelu teatterissa kaikkine herkkuineen keräsi osallistujia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita teatterin toiminnasta ja tarjonnasta. Vastaavasti voittajan kokemuksien kautta saadaan sisältöä ja näkemyksiä teatterin toiminnasta sosiaalisen median kanaviin. Tarjoa siis seuraajillesi ainutlaatuisia mahdollisuuksia ja houkuttelevia palkintoja, joita ei ole saatavilla muuta kautta.

Seuraa Eturivin Kunkun Kuningattaren kokemuksia täältä >>