Sisältömarkkinointia – mitä, miten, miksi?

Etusivu / Sisältömarkkinointia – mitä, miten, miksi?

Sisältömarkkinointia – mitä, miten, miksi?

tietokone_sisällöt_suunnittelu

Kaksi yritystä tarjoaa samaa tuotetta, samaan hintaan, samassa paikassa. Toisen tuotteesta olet jo tietoinen, sillä olet nähnyt ja kuullut tuotteesta jo eri kanavissa, kenties saanut hieman vinkkejä siitä, miten tuote helpottaisi sinun arkea. Toisesta et ole ehkä koskaan kuullutkaan. Mainoksissa ensimmäinen yritys kertoo miten tuotteen käyttäminen helpottaa elämääsi, kun jälkimmäinen tuo ilmi hinnan ja tuotenimen. Kummasta kiinnostuit?

Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa?wordpress näkymä_sisältö_postaus

Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin toimenpide, jossa tuotetaan tarkoin valitulle kohderyhmälle relevanttia, arvostettavaa ja kiinnostuksen herättävää sisältöä. Sisällön tarkoitus on ohjata asiakasta ostoprosessissa, ilman asiakkaan häiriintymistä. Eli sisältömarkkinointi vastaa kysymykseen mitä asiakkaasi sinulta yleensä kysyy, ennakoivasti. Sisältömarkkinoinnilla sitoutetaan asiakkaita ja annetaan heille räätälöityjen sisältöjen avulla vastauksia. Jos ennen sait vastauksen vasta palvelua ostaessasi fyysisesti myyjältä nyt saat sen verkossa esimerkiksi tietoa etsiessäsi hakukoneen kautta tai sosiaalisen median kanavissa.

Mikä ihmeen sisältö?

Sisällöistä puhuttaessa, viitataan muun muassa erilaisiin blogikirjoituksiin, kuviin, oppaisiin, videoihin, uutiskirjeisiin ja esimerkiksi podcasteihin.

Mitä sisältömarkkinoinnissa tulee huomioida?

Miten aloittaa sisältömarkkinointi?

Miten varmistaa sisältöjen löydettävyys?

Sisältömarkkinointi vie aikaa?

Kyllä se on totta. Suuria muutoksia ei ajeta läpi päivässä ja hyvä niin. Suunnitelmallinen ja harkitusti tehty työ tuottaa paremmin hedelmää. Varaa resursseja ja sitouta henkilöstöä avuksesi.

Miksi sisältömarkkinointia?

Koska jokainen tahtoo kuulla asioista, jotka oikeasti kiinnostavat. Ja koska sen avulla voit luoda siteen asiakkaisiisi. Perinteinen ”osta tämä” mainonta on jo nähty ja moni ei tahdo tällaista nähdäkään.  Asiakkaan auttaminen ja palveluiden + tuotteiden tietoisuuden kasvattaminen ei ole uusi hieno asia; mahdollisuudet sen tuottamiseen ovat vain kasvaneet. Kun asiakkaat saavat etukäteistiedot ostotarpeen tullessa, heillä on jo informaatiota ja he ovat valmiimpia ostamaan. Yksinkertaisesti sanottuna sisältömarkkinoinnilla autat asiakastasi runsaan tarjonnan viidakossa.

 

Salla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.

Kommentoi artikkelia