Snapchat – alusta aidolle tarinankerronnalle

Etusivu / Snapchat – alusta aidolle tarinankerronnalle

Snapchat – alusta aidolle tarinankerronnalle

Suosituimmat somekanavat, kuten Facebook ja Instagram ovat tuoneet myös palveluihinsa 24 tuntia säilyvät tarinat. Koko trendi sai oikeastaan alkunsa palvelusta nimeltä Snapchat. Siksi ajattelimme nostaa esiin tarinoiden alkulähteen. Kerromme yleisellä tasolla mitä Snapchat on ja pohdimme sen hyötyjä ja käyttömahdollisuuksia. Jos mietit mikä ihme tuo Snäppi oikein on tutustu siihen alla.

Snapchat

Snapchat on yksi sosiaalisen median palveluista, joka on noussut suurempaan suosioon Suomessa vuonna 2014-2015. Palvelu on perustettu jo vuonna 2011. Snapchatissä käyttäjät voivat lähettää toisilleen ja omalle ”seinälleen” eli my storyyn maksimissaan 10 sekunnin kuvia ja videoita,  jotka poistuvat näkyvistä 24 tunnin kuluttua julkaisemisesta. Videoiden ja kuvien yhteyteen voi lisätä erilaisia tehosteita ja leikekuvia sekä tekstiä. Myös toiselle käyttäjälle voi lähettää viestejä kuvin, videoin sekä tekstinä. Yksitysviesteissä on sisältökohtaista kuinka se lopulta poistuu näkyviltä. Esimerkiksi tekstisisällöt voi tallentaa.  My storyn voi myös määrittää näkyväksi vain tietyille seuraajille (eli voit rajata henkilöt: kaikki / kaverit / räätälöity). Snapchattiin voi liittyä 13-vuotiaat käyttäjät, eli Snapchattiin tuotettu sisältö tulee soveltua 13-vuotiaille.

Snapchatin toimintoja

Snapchatissa käyttäjä voi määrittää kuinka kauan snäpit näkyvät vastaanottajan laitteessa kun tämä katsoo my storyä tai yksityisviestiä (1-10 sekuntia). Omaan my storyyn lisätyt snäpit ovat näkyvissä käyttäjille seuraavat 24 tuntia sen julkaisemisesta. Näet omalta laitteeltasi kuinka moni my storysi on katsonut.

Voit tallentaa itse ottamasi kuvat ja videon omaan galleriaan, jolloin sinulla on mahdollisuus hyödyntää sisältöjä myöhemmin. Toiset käyttäjät voivat tallentaa sisältöjäsi vain ottamalla näyttökuvia, josta myös sinä saat tiedon. Huomioi kuitenkin, että kaikki tieto on tallennettavissa esimerkiksi toisella puhelimella kuvaamalla.

snapchat näkymä möbiili

Snapchat sanastoa ja seurattavia

Alla listattuna suosituimpia käyttäjiä eri kategorioista:

Suosituksia lisää: snäpkoodit

Suosituksia kannattaa pyytää esimerkiksi Twitterissä avaamalla keskusteluja. Itse voin nostaa muutaman, joita seuraan:

Snapchat 2017

Lisään tähän Harto Pönkän kasaaman koosteen Snapchatin (muidenkin some kanavien) tilastoista, ne puhukoon puolestaan, että käyttöä näissä on. Snapchatista on paljon puhuttu myös katoavana kanavana, mutta tilastoihin on ainakin vielä hyvä nojata. Tosin ehkä Instagram Storiesin todellinen vaikutus näyttäytyy hieman viiveellä.  Onhan Facebookinkin ”kuolemasta” puhuttu sivulauseissa pitkään, eikä loppua näy vaan käyttäytyminen siellä muuttuu. Haaste Snapchatilla on pysyä mukana kehittyvänä kanavana, koska käyttäjä on nykyään malttamattomampi ja uuden suhteen kokeilevampi. Ingtagram Stories on ottanut Snäpiltä kyllä roolia ja vaikuttaisi, että osa käyttäjistä on siirtynyt sinne. Jos Snapchatista kanavana tykkää suosittelen sen käyttöä jatkossakin.

some tilastoja harto pönkä
Tilastoja: Harto Pönkä

Snapchat on oiva palvelu tarinan kerrontaan

Muiden somekanavien myötä luulisi, että Snapchat alkaa olla jäämässä taka-alalle, mutta jotenkin tuntuu, ettei muut kanavat ole vielä pystyneet aivan samaan. Snapchatin vahvuus on sen profiloituminen autenttisena ja rehellisenä sisällöntuotantokanavana. Tarina on vähemmän kiillotettua.  Toki  Snapchat on hiljentynyt jos ajatellaan vaikka vuosi taaksepäin. Edelleen Snapchattiin tuotetaan hyvin korutonta, aitoa ja ihmisläheistä sisältöä. Nämä eivät ainakaan vielä näy aivan samoin Instagramissa, Whatsappissa tai Facebookissa (ainakaan omissa seuratuissa). Enemmän Snapchattia käytetään myös yksityisviestin lähettämiseen toiselle, kuin my storyjen tekoon.

Snäpin käyttötarkoitus jakaa mielipiteitä puolin ja toisin. Toiset eivät näe siinä lisäarvoa enää samoin kuin ennen. Olen itsekin yrittänyt miettiä mikä siinä itseäni edelleen kiehtoo. En osaa sanoa aivan varmaksi, vähemmän sinne itse tuotan enää sisältöä. Mihin se sitten oikein sopii?

Se missä Snapchat on minua auttanut on esiintymisjännitys ja kameran edessä puhuminen. Latasin sen aikoinani siksi, että oppisin hallitsemaan esiintymisjännitystä, heittäytymään ja olemaan kameran edessä. Kuvasin ja julkaisin, katsoin jälkeenpäin omat tarinani ja yritin nähdä ne toisen silmin. Kehityin hiljalleen ja jännitys muuttui pienemmäksi. Myös asioiden tiivistäminen alkoi luonnistua. Voin suositella tätä kokeilua jokaiselle.

Snapchat ja tarinat puhuttavat

Twitterissä tulee monesti seurattua tai osallistuttua sosiaalisen median keskusteluihin. Siellä ja muissakin kanavissa olen tarkkaillut mitä Snäpistä puhutaan. Samat asiat toistuvat keskusteluissa useasti, autenttisuus, filtterit  ja vaikuttajamarkkinointi, kanavan hiljainen pois hiipuminen. Snapchat tavoittaa edelleen nuoria käyttäjiä tubettajien, bloggaajien ja tapahtumien kautta. Eri somekanavat jäljittelevät toisiaan, mutta niille on selkeästi vakiintunut oma käyttötarkoitus ja erilainen sisällöntuotannon tyyli. Kaikkiin kanaviin ei välttämättä sovi sama sisältö. Esimerkiksi yrityksissä on pohdittava palveleeko snapchat omaa asiakasta tai henkilökuntaa ja mikä on sen lisäarvo.

Twitter-keskustelua @markosuomi @hannatakala @MediaMerja

Minusta on tärkeää tiedostaa se, että kanavien uudistukset ja muutokset omaksutaan todella viiveellä, välillä tämä tuntuu unohtuvan. On hyvä asia, että some-ammattilaiset pystyvät sanomaan jonkin kanavan luonteesta tai soveltuvuudesta käytäntöön, sekä ohjaamaan teknisesti. Kunhan asiakasyrityksissä ymmärretään se seikka, että vaikka ammattilaiset käyttävät ja testaavat, jokaisen ei tarvitse olla jokaisessa kanavassa.

Spapchattiä miettivän onkin hyvä ajatella alkuun mihin käyttötarkoitukseen se tulee, onko se sisäiseen vai ulkoiseen tiedottamiseen. On eri asia käyttää Snapchattia yksityisesti kuin julkisesti. Esimerkkeinä olkoon Oulun Merikoskenkoulun terveydenhoitaja,  joka keskustelee oppilaiden (eli kohderyhmänsä) kanssa kanavassa, jossa he ovat. Aikoinani siivoustyössä kesätyöntekijöiden perehdytyksen varmistus pystyttiin tekemään tätä kautta, konkreettisesti joku saattoi kysyä vahaustekniikoista, joten Snapchatin kautta se oli helppo kertoa ja havainnollistaa.

Yhteenvetona olkoon se, että Snapchat on mielestäni mainio, koska se tarjoaa alustan aidolle tarinankerronnalle, päästää lähelle ja tuo tapahtumia, sekä tarinoita omaan olohuoneeseen. Kertokaa tarinaa, oli kanava mikä tahansa.

Snapchat tarjoaa omilla suomenkielisillä sivuillaan tietoa menneistä ja tulevista päivityksistä: https://www.snap.com/fi-FI/news/

Kannattaa tutustua myös aina palveluehtoihin ennen kuin sovellusta lataa, vaikka aina sanotaa, että ei jaksa lukea niitä niin kannattaa kuitenkin: https://www.snap.com/fi-FI/terms/

Salla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.

Kommentoi artikkelia