Matkailijan jakamat kokemukset – arvokkaita näkemyksiä yrityksestäsi

Etusivu / Matkailijan jakamat kokemukset – arvokkaita näkemyksiä yrityksestäsi

Matkailijan jakamat kokemukset – arvokkaita näkemyksiä yrityksestäsi

Suosittelumarkkinoinnin merkitys korostuu jokaisella toimialalla, sillä kuluttajat hyödyntävät yhä enemmän toisten kuluttajien kokemuksia tehdessään omia ostopäätöksiään. Mitä suosittelumarkkinointi matkailualalla voi olla? UGC eli user-generated content on matkailijan tuottamaa sisältöä (esim. kuvat, blogiteksti, arvostelu) vierailemastaan kohteesta ennen matkaa, matkan aikana ja sen jälkeen.  Suosittelumarkkinoinnista on tullut tapa viestiä ystäville ja verkostolle, tapa jakaa kokemuksia ja hakea tietoa sekä olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Suuri osa matkailijoista jakaa sisältöä kertoakseen kavereilleen kokemuksistaan, ei välttämättä ajatuksena edistää sinun liiketoimintaasi. On lähtökohta kokemusten jakamiselle mikä tahansa, ovat yritykseesi liittyvät julkaisut sinun liiketoimintasi tai matkailualueenne markkinointia.

Millaista sisältöä matkailija jakaa?

Sitä mitä hän tahtoo itse kertoa. Silloin kuin hänelle sopii. Toinen jakaa upeita maisemia kuvina, kun taas toinen kuvaa videopätkän kokemastaan aktiviteetista. Kolmas kuvaa seurueensa fiiliksiä ryhmäselfieissä, kun neljäs taas pitää enemmän arvostelun kirjoittamisesta. Joukkoon mahtuu niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia. Olemalla mukana ja seuraamalla kanavia, missä asiakkaasikin ovat, pystyt reagoimaan nopeasti myös vähemmän mairitteleviin kokemuksiin ja ”pelastaa tilanteen” hoitamalla palautteen asiallisesti. Eli ensimmäiseksi onkin tärkeää tunnistaa oman yrityksesi toiminnalle tärkeimmät kanavat.

Tunnista kanavat, ole mukana ja kerro kanavista matkailijalle

visitjyvaskyla-visitjyvaskylaTunnista ne kanavat, missä asiakkaasi viihtyvät. Mikäli asiakkaasi ovat aktiivisia esimerkiksi TripAdvisorissa, ole sinäkin. Jos taas huomaat, että Instagram on suosittu kanava, ole mukana Instagramissa. Kun olet selvittänyt kanavat, joissa pitäisi olla mukana, liity niihin ja kun olet mukana, kerro siitä matkailijoille. Tuo verkkosivustollasi selkeästi esille sosiaalisen median kanavasi, muut jakelukanavat sekä käyttämäsi tunnisteet. Opeta matkailijaa. Huolehdi, että kokemuksen jakaminen ei jää kiinni siitä, etteikö matkailija tietäisi esimerkiksi Instagram-tunnistettasi. Pohdi, mikä olisi matkailijan näkökulmasta helpoin tie kokemuksen jakamiseen. Onko se mahdollisuus antaa palaute yrityksesi tabletilla tai tietokoneella heti ohjelmapalvelun jälkeen, kontaktoimalla ja muistuttamalla asiakasta loman jälkeen sähköpostitse, aktivoimalla sosiaalisen median kanavsssa vai jokin muu keino? Olemalla myös itse kanavissa aktiivinen, edistät myös itse matkailijoiden tuntemaa kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Mainosta kanavia tarvittaessa
ja tuo itse julki inspiroivia ja houkuttelevia sisältöjä. Ole läsnä kun matkailijalla on kysyttävää.

 Yllä matkailualueen verkkosivuston esimerkki: Visit Jyväskylä kertoo matkailijalle suomeksi ja englanniksi alueen tunnisteesta ja kehottaa käyttämään sitä. ”Share your holiday photos from Jyväskylä” #visitjyvaskyla

suosittelumarkkinointiKaupungin konkreettinen esimerkki: Törmäsin ylläolevaan kaupunkikylttiin vuosi sitten Romaniassa. Uskon, että seurueestamme lähes jokainen kuvasi kaupunkia kera kyltin (kyllä, päivällä ja yöllä) ja jakoi samankaltaisia kuvia kanavissaan. Myös naapurikaupungissa (Rasnov) oli samankaltainen kyltti.

Muista, että

visitsavonlinna

Matkailualueen verkkosivuston Instagram–esimerkki: Savonlinna.fi -sivulla nostetaan #saimaamoments  -tunnisteen alla julkaistuja kuvia esille.

Missä sinun yrityksestäsi ”puhutaan”?

Jos et ole vielä tarkastellut alueestasi / yrityksestäsi julkaistuja kokemuksia; käytä hetki aikaa ja tarkista löytyykö yrityksestäsi tietoja verkosta ja sosiaalisen median kanavista. Yksi yleisimmistä Suomessa tunnetuista matkailusivustoista on TripAdvisor. Sen osalta on hyvä huomioida, että mikäli yritykselläsi ei ole esimerkiksi profiilia TripAdvisorissa, voi yrityksesi sieltä kuitenkin löytyä. Sillä matkailija joka tahtoo kirjoittaa arvostelun, voi pyytää yrityksen nimellä profiilin perustamista, jotta hän voi arvostelun kirjoittaa. Jos huomaat, että näin on käynyt, ei hätää – mutta reagoi silti nopeasti. [Lisää TripAdvisorin hyödyntämisestä >> ]
Voit ottaa sivun haltuusi osoittamalla olevasi omistaja.

tripadvisor-yritysprofiili

Jos et tiedä mistä aloittaa, niin ei se mitään.  Aloita vaikka luomalla itsellesi Instagram-profiili, tutustu sen käyttöön ja jaa vaikka reissukuviasi (kuten mekin artikkelikuvan perusteella olemme jakaneet 🙂 ) . Mikäli taas tahdot luoda Instagram-yritysprofiilin; katso ohjeistus Instgram -yritystilin perustamiseen.

Tästä voit katsoa 6 vinkkiä TripAdvisorin käyttöön ja 3 vinkkiä suosittelumarkkinointiin liittyen.

Anne-KaakkuriniemiAnne Kaakkuriniemi (Restonomi, YAMK) on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija. Annen kaikelle tekemiselle lähtökohtana on asiakkaan tarpeiden tunnistaminen ja liiketoiminnan edistäminen erilaisilla digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla, mm. Google AdWords-mainonnalla ja Facebook-markkinoinnin hyödyntämisellä. Annen osa-alueina ovat mm. markkinoinnin ja viestinnän strategia ja suunnittelu, sähköisen markkinoinnin suunnittelu, sisältöjen ideointi ja projektinhallinta, markkinointikampanjoiden suunnittelu sekä sisällönhallinta.

Kommentoi artikkelia