Tavoitteella ja kohdennuksella tehokkuutta Facebook-mainontaan

Etusivu / Tavoitteella ja kohdennuksella tehokkuutta Facebook-mainontaan

Tavoitteella ja kohdennuksella tehokkuutta Facebook-mainontaan

Facebook-mainontaa on helppo toteuttaa, mutta helppoudessa piilee myös kääntöpuoli, joka saattaa johtaa tehottomaan mainontaan. Voit klikata päivityksen yhteydessä olevaa ”mainosta julkaisua” nappia ja parin klikkauksen jälkeen juuri julkaistuun päivitykseen perustuva mainos on valmis. Voit kohdentaa sen seuraajillesi sekä heidän kavereilleen tai kohdentaa mainostasi tarkemmin muutaman kiinnostuksen kohteen kautta. Tehokas kampanja vaatii usein useampia mainosversioita, kohderyhmiä ja mahdollisesti erilaisia mainosmuotoja, mutta niiden tekeminen kannattaa.


Facebook-mainontaan on olemassa oma työkalu (sekä edistyneempään käyttöön Power Editor), jonka kautta voit luoda laajempia mainoskokonaisuuksia. Jokaisen mainoskampanjan toteutus lähtee mainostavoitteen valinnasta: Haluatko saada lisää tunnettuutta, vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan ostopäätökseen vai lisätä konversioita verkkosivustollasi (= verkkosivuillesi asetettujen tavoitteiden täyttyminen, kuten tarjouspyyntö, osto, uutiskirjeen tilaus tai joku muu). Facebook optimoi ja näyttää mainostasi sellaisten käyttäjien uutisvirrassa, joiden käyttötottumukset vastaavat mainokselle asetettua tavoitetta: Jos tavoitteena on linkin klikkaus > mainosta näytetään sellaisille käyttäjille, jotka usein klikkaavat uutisvirrassa olevia mainoksia/päivityksiä tai vastaavasti videomainostasi näytetään käyttäjille, jotka usein katsovat  ja sitoutuvat videosisältöihin.

Miksi kohdentaminen ja asiakkaiden profilointi on edellytys onnnistuneelle mainonnalle?

Esimerkki: Haluat mainostaaa lapsiperheille suunnattua palveluasi Facebookissa ja kohdentaa mainontaa vanhemmille, jotka tekevät lopullisen ostopäätöksen. Yrityksesi toimii Jyväskylässä, mutta haluat tavoittaa myös lähiseudun vanhemmat. 

facebook_mainoksen_kohdentaminen
Vaihtoehto 1. Valitset mainostyökalusta alueeksi Keski-Suomen ja valitset kohderyhmäsi ikähaarukaksi 25-50-vuotiaat Facebookin käyttäjät. Wau! Tällä voidaan tavoittaa Facebookissa mahdollisesti 68 000 käyttäjää. Olemme tottuneet ostamaan näkyvyyttä, kuuluvuutta ja levikkiä isolle alueelle, mutta Facebookin mainostyökalu tarjoaa paljon enemmän.

Vaihtoehto 2. Valitset mainostyökalusta alueeksi Keski-Suomen ja valitset kohderyhmäsi ikähaarukaksi 25-50-vuotiaat naiset. Valitset ”tarkka kohdentaminen” valikon demografisista tiedoista kaikki vanhemmat (voit myös valita vanhemmat lapsen iän mukaan), jolloin potentiaalinen kohderyhmä on 13 000. Tämän tarkennuksen myötä kohderyhmä on pienempi, mutta huomattavasti tarkempi sekä kohdentuu Facebook-käyttäjille, jotka ovat tiedoissaan ilmoittaneet olevansa vanhempia. 

Suunnittele myös mainoksen sisältö kohderyhmän näkökulmasta: 

Miksi kohdentaminen kannattaa?

Facebookin mainostyökalu seuraa tarkkaan miten valittu kohderyhmä reagoi mainokseen. Kun pilkot tavoiteltavaa kohderyhmää pienempiin ryhmiin, voit suunnitella mainosviestisi myös paremmin kohderyhmän näkökulmasta – millä viestillä vakuutat perheen äidin tai millä viestillä houkuttelet yritykseesi kauempana asuvan perheen? Vai pystytkö puhuttelemaan yhdellä viestilläsi kaikkia Keski-Suomen alueella asuvia 25-50-vuotiaita Facebook-käyttäjiä?

Facebook antaa mainoksille suuntaa-antavia osuvuuspisteitä perustuen siihen, miten kohderyhmä on reagoinut mainokseen. Onko käyttäjä piilottanut mainoksen omasta uutisvirrastaan vai innostunut sisällöstäsi niin paljon, että jättää mainokseen kommenttina positiivista palautetta ja parhaimmassa tapauksessa jakaa mainoksen omalle verkostolleen?

Hyvin kohdennetut mainokset  ja osuvat sisällöt saavat korkeat  osuvuuspisteet (asteikolla 1-10). Tämä tarkoittaa myös sitä, että Facebook näyttää käyttäjilleen osuvampia mainoksia kuin niitä sisältöjä, joita käyttäjät piilottavat uutisvirrassaan. Ja budjetin näkökulmasta heikommat osuvuuspisteet tarkoittavat korkeampaa hintaa valitulle mainostavoitteelle (esim. korkeampi klikkaushinta, korkea hinta/sitoutuminen tai korkeampi kustannus per tehty ostos verkkokaupassa).

Tässä esimerkki toteuttamani kampanjan raporteista: Mainokselle on asetettu tavoitteeksi konversio eli tilaus verkkokaupasta. Tässä esimerkissä on esillä kaksi eri mainosversiota, jotka on kohdennettu samalle kohderyhmälle. Seuraan kampanjoiden tuloksia halutun tavoitteen näkökulmasta ja tässä esimerkissä osuvuuspisteet ovat erilaisia: paremmin toimiva mainos on myös tuottanut paremmin tuloksia (=tilauksia verkkokaupasta) ja samalla yhden tilauksen kustannus on melkein puolet pienempi. Facebookin mainostyökalun etuna on myös se, että mainoksia voidaan muokata jo kampanjan aikana > tarkentamalla kohderyhmää tai muokkaamalla mainonnan sisältöä (vaihda kuva, kirjoita uusi teksti) sekä poistaa käytöstä tehottomat mainokset. Osuvuuspisteet vaihtelevat myös kampanjan edetessä: pitkäkestoisessa kampanjassa mainontaa voidaan näyttää käyttäjälle useaan kertaan, joten mainonnan optimointi kannattaa!

mainonnan_optimointi

Tässä esimerkissä kannattaa myös huomioida käytetty mainosbudjetti: mainontaan käytetty ainostaan 100 €, joka on tuottanut 24 tilausta verkkokaupasta (yhden tilauksen arvo n. 30 €).

Lue aiheesta lisää: Viisi vinkkiä tehokkaamman Facebook-mainonnan toteuttamiseen sekä näkemyksiäni siitä, missä vaiheessa kannattaa toteuttaa Facebook-mainontaa.

 

Sanna_Virtanen

Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.

Kommentoi artikkelia