Vaikuttaako internet ostotottumuksiin?

Etusivu / Vaikuttaako internet ostotottumuksiin?

Vaikuttaako internet ostotottumuksiin?

Joulukuun alussa julkaistiin vuosittain ilmestyvä Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2016. Tutkimustulokset internetin käytöstä eivät yllätä: nettiä käytetään useita kertoja päivässä ja sen käyttö yleistyy erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä, jotka ovat tutkimuksen mukaan jo aktiivisia netin käyttäjiä. Se on osa arkipäivää ja tietoa haetaan ostopäätöksen tueksi. Verkon kautta ostoksia on tehnyt jo 62 % viimeisen vuoden aikana: eniten ostetaan vaatteita/kenkiä, lippuja sekä matkailupalveluita ja majoitusta.

Löytävätkö asiakkaat luoksesi?

Yrityksen verkkosivut ovat avoinna 24/7. Voit parhaimmillaan luoda positiivisen ensivaikutuksen potentiaaliseen asiakkaaseen jo verkossa, tehdä myyntiä tai vaihtoehtoisesti olla piilossa asiakkaiden ulottumattomissa. Tähän voisi vitsikkäästi lisätä vertauksen rautakaupasta, jossa myyjät ovat usein piilossa hyllyjen välissä. Valitettavasti tätä ”rautakauppaefektiä” näkee myös verkkomaailmassa – tuotetta etsivä asiakas ei löydä sopivaa tarjoajaa verkosta tai tietoa ostopäätöksensä tueksi.

Tutkimuksen mukaan jopa 97 % 35-44-vuotiaista on etsinyt tietoa tuotteista ja palveluista verkossa. 45-54-vuotiailla vastaava luku on 90 %.

Tämä ostovoimainen käyttäjäkunta hakee tietoa aktiivisesti. Tätä kannattaa pohtia myös oman verkkokäyttäytymisen näkökulmasta: Kuinka usein käytät hakukonetta? Kuinka käyttäytymisesi eroaa kun toimit kuluttajana tai vastaavasti ammatillisessa roolissa? Toimitko eri tavalla? Uskallan väittää, ettei näissä käyttötottumuksissa ole enää niin suurta eroa ja tärkeintä yrityksien näkökulmasta on olla löydettävissä, toimialasta riippumatta.

 

Verkko-ostaminen on tuttua eikä vain ATK:ta osaavien hommaa

Viimeisen vuoden aikana verkko-ostoksia on tehnyt jo 62 % väestöstä. Verkosta ostetaan eniten vaatteita/kenkiä, lippuja esimerkiksi teattereihin ja konsertteihin sekä matkailupalveluita ja majoitusta. Nämä myynnit eivät tule itsestään: Pelkkä verkkokaupan perustaminen ei riitä vaan tarvitaan markkinointia. Oletko joskus kuullut Zalandosta tai huomannut Booking.comin mainoksen? Kuluttajien tietoisuuteen tulleet toimijat ovat vahvasti esillä siellä missä potentiaaliset asiakkaat ja saavat sitä kautta myyntiä aikaiseksi.

Aktiivisimpia verkko-ostajia olivat 25-34-vuotiaat sekä 35-44-vuotiaat, joista 60 % oli käyttänyt verkko-ostoihin vähintään 100 € ja jopa 32 % vastanneista vähintään 500 €.

Ostokset ja tilaukset Internetin kautta tuoteryhmittäin/matkailutuotteet, %-osuus väestöstä
Ostokset ja tilaukset Internetin kautta tuoteryhmittäin/matkailutuotteet, %-osuus väestöstä

Matkustamiseen panostetaan rahallisesti suuria summia eivätkä päätökset synny hetkessä, mutta kuluttajatuotteiden ostaminen verkossa on usein suoraviivaisempaa. Digitaalinen markkinointi ei kuitenkaan rajoitu vain kuluttajapuolelle: oletko miettinyt, miten verkkokanavien ja sisältöjen avulla voit auttaa asiakastasi isojenkin ostopäätöksien tekemisessä?

 

Yhteisöpalveluiden käyttö kasvussa  – nuoret ja nuoret aikuiset ovat aktiivisimpia sisällönjakajia

Sosiaalisessa mediassa vietetään paljon aikaa ja yhteisöpalveluiden suosion kasvu jatkui vuonna 2016 kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta 16–24-vuotiaita. Taitaa se ostovoimainen ikäluokka, joka tutkimuksen mukaan etsii tietoa ja on tottunut ostamaan verkosta, pyöriä nykyisin myös somessa.

Sisältöä jaetaan ja kulutetaan aktiivisesti erilaisissa yhteisöpalveluissa. Erityisesti nuoret ja nuoret aikuiset ovat aktiivisimpia sisällönjakajia: 66 % 16-35-vuotiaista on jakanut sisältöjä viimeisen 3 kk:n aikana ja vastaava luku 35-44-vuotiailla on 58 %.

 

sisaltojen-seuraaminen_blogi

Vaikka sisältöä jaetaan aktiivisesti, ovat käyttötottumukset muuttuneet – somessa jakaminen ei aina tarkoita sitä, että tietoa jaetaan avoimesti kaikille vaan sitä käytetään myös pienempien ryhmien ja ystävien keskinäiseen viestintään. Sen sijaan sisällön kuluttaminen  on vielä aktiivisempaa: verkossa seurataan aktiivisemmin kuin ollaan itse varsinaisesti sisällön tuottajia tai jakajia.
 

Miten se some tähän aiheeseen liittyi?

Tänä vuonna oma mottoni on ollut, että vain tulokset merkitsevät. Olen saanut olla mukana mielenkiintoisissa kokonaisuuksissa, joissa markkinoinnin onnistumista voidaan seurata verkkokaupan kautta tulevalla myynnillä. Näissä asiakastöissä voidaan todentaa Tilastokeskuksen tutkimuksen kautta esiin tulleita käyttötottumuksia: moni verkko-ostaja osaa hakea tietoa ja tehdä isojakin päätöksiä ja ostoksia suoraan verkosta. Ilman markkinointia homma on usein hankalampaa, mutta oikeilla panostuksilla olen saanut erittäin hyviä tuloksia aikaan.

Ai niin, se some. Facebook tulee olemaan tulevaisuudessa haastaja tarjoten jokaiselle yrityssivun ylläpitäjälle mahdollisuuden omaan verkkokauppaan ja sen operointiin (lisää löydät täältä: Uusi Facebook kauppapaikka). Tämän lisäksi Facebookissa on mielestäni ylivoimaisesti paras työkalu oman potentiaalisen kohderyhmän tavoittamiseen ja mahdollisuuksia on todella paljon vaikkei käytössä olisikaan verkkokauppaa.

Katson myyntiä edistävää markkinointia kokonaisuutena ja valitsen asiakkailleni digitaalista markkinointia varten heidän toimintaansa parhaiten sopivat kanavat, mutta tällä hetkellä parhaimmat tulokset ovat tulleet Facebookista. Jos mietit, toimiiko Facebook sinun yrityksellesi tai haluat kehittää myyntiä verkossa, niin ota yhteyttä!

Tilastot:  Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2016

 

Sanna_Virtanen

Medianomi (Ylempi AMK) Sanna Virtanen on digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntija. Sannalla on kyky hahmottaa digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet, tunnistaa myynnin esteet sekä johtaa niistä tuloksellisia toimenpiteitä markkinointiin, myyntiin ja osaamisen kehittämiseen. Taustalla on lähes kymmenen vuoden kokemus digimarkkinoinnin kokonaisuuksien suunnittelusta, aina strategisesta suunnittelusta markkinointitoimenpiteiden käytännön toteuttamiseen. Sanna kehittää asiakkaidemme liiketoimintaa, verkkonäkyvyyttä ja markkinointia uusimmilla työkaluilla ja teknologioilla sekä toteuttaa monikanavaisia markkinointikampanjoita. Lisäksi Sanna auttaa analytiikan avulla kehittämään yrityksen myyntiä ja asiakasymmärrystä. Sannan erityisosaamista on sisältömarkkinointi, sosiaalisen median työkalujen ja sähköpostimarkkinoinnin hyödyntäminen osana markkinointia. Sanna kouluttaa ja valmentaa yrityksiä digimarkkinoinnin saloihin ja innostus digitaalisen maailman mahdollisuuksiin takaa uusimmat vinkit työkalujen käyttöön.

 

Kommentoi artikkelia